Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych
w WARSZAWIE
we współpracy z
Placówką Kształcenia Ustawicznego „RMK Szkolenia” w Szamotułach
realizuje
Program wspierania i podnoszenia kompetencji wychowawczych dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców, rodziców
według
ogólnopolskiego programu edukacyjno-wychowawczo-profilaktycznego
„szkoła dla wychowawców i rodziców”
Motto programu: Wychowywać to kochać i wymagać
- Opis szkolenia
- Główne cele zajęć warsztatowych
- Część I
- Część II
- Część III
- Informacje
- Literatura
- Certyfikaty
Opis szkolenia
Program edukacyjno-wychowawczy skierowany jest do osób dorosłych wychowujących dzieci i młodzież tj. nauczycieli, wychowawców, rodziców, studentów kierunków pedagogicznych.
W warstwie filozoficznej odwołuje się do koncepcji wychowania personalistycznego (dialogu osób), wychowania bez porażek Thomasa Gordona i książki Adele Faber i Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały,
jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”.
Celem programu jest uświadomienie nauczycielom, wychowawcom, rodzicom,
że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującego; ukazanie prawdy, że wychowanie powinno opierać się na jasnym i czytelnym systemie wartości; refleksja nad skutecznością określonych metod wychowawczych; zakwestionowanie niektórych mitów i stereotypów.
Warsztat pozwala poznać konkretne umiejętności takiego postępowania, aby w relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i szacunku jasno i wyraźnie stawiane były oczekiwania
i granice; dziecko uczyło się ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności za własne działania.
Główne cele zajęć warsztatowych:
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się z dzieckiem,
doskonalenie relacji nauczyciel – dziecko, - poznanie metod skutecznego zachęcania dziecka do współpracy,
nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, - uświadamianie rodzicom i wychowawcom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującej,
- ukazanie prawdy, że skuteczne wychowanie opiera się na jasnym, czytelnym systemie wartości,
- pogłębianie świadomości i refleksji nad skutecznością określonych metod wychowawczych,
- poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem,
- nabycie umiejętności stosowania wzmocnień pozytywnych.
Część I – Budowanie relacji dorosły – dziecko
- Granice-wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- Uczucia– rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- Zachęcanie do samodzielności
- Motywowanie dziecka do współdziałania,
- Modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
- Role. Uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
- Wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
- Pochwały. Budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
- Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
- Kary a konsekwencje
Część II – Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi – „Rodzeństwo bez rywalizacji”:
- Rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
- kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
- problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
- wpływ ról na relacje między dziećmi.
- Źródła zazdrości między dziećmi i jej wpływ na wzajemne relacje,
- Ryzyko porównań, inne sposoby motywowania dzieci do działania
- Równo czy sprawiedliwie?
- Mechanizmy wpisywania dzieci w role
- Kolejność urodzin a funkcjonowanie w rolach
- Wpływ ról na relacje w rodzinie; sposoby przeciwdziałania
- Specyficzne role: prześladowca i ofiara; dziecko specjalnej troski
Część III – dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania: „ Szkoła dla rodziców, nauczycieli, wychowawców nastolatków”
- Rodzina, szkoła-budowanie prawidłowych relacji rodzic-nastolatek-nauczyciel.
- Granice-wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez młodzież respektowane
- Rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć- potrzeba decydowania o sobie
- Motywowanie nastolatka do współdziałania, współpracy
- Modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań – kary, konsekwencje
- Konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów.
- Trudne tematy z nastolatkiem, seks, narkotyki, niebezpieczeństwo mediów
- Spotkanie z młodzieżą
- Spotkanie z rodzicami
- Wspólne spotkanie
Każda część programu zawiera 10 modułów tematycznych.
(całość trzyczęściowego Programu obejmuje 40 godzin
Metody Pracy:
Elementy wykładu. Ćwiczenia. Burza mózgów. Praca w grupach. Dyskusja. Autorefleksja. Wymiana własnych doświadczeń.
Czas i miejsce szkolenia:
Sala konferencyjna hotelu Maraton w Szamotułach. Termin realizacji do uzgodnienia.
Prowadzący zajęcia:
mgr Krystyna Adaśko- ogólnopolski edukator Ośrodka Rozwoju Edukacji /ORE /, koordynator i realizator programu Szkoła dla rodziców i wychowawców;
Koszt szkolenia:
500 zł od osoby za każdą część Programu.
Literatura:
- Faber, E. Mazlish „Jak mówić,żeby dzieci nas słuchały,jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły;
- T. Gordon – „Wychowanie bez porażek”,
- J. Sakowska – „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – część I,II. Zeszyty metodyczne-ORE
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje:
1. Certyfikat o ukończeniu szkolenia/po zrealizowaniu wszystkich 3 części Programu/ który uprawnia do prowadzenia zajęć z nauczycielami, wychowawcami i rodzicami według w/w programu
2. Komplet materiałów szkoleniowych – książka, zeszyty metodyczne ORE oraz gotowe scenariusze do prowadzenia zajęć, materiały merytoryczne w wersji elektronicznej
i papierowej stanowiące komplet materiałów do prowadzenia zajęć z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami.